چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران در جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. در این انتخابات مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان برای جایگاه ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند.

رئیس‌جمهور پیشین ایران، سید ابراهیم رئیسی، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سانحهٔ سقوط بالگرد به شهادت رسید .

براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، معاون اول او محمد مخبر از فردای همان روز و به مدت ۵۰ روز به عنوان مسئول ادارهٔ دولت آغاز به کار کرد. طبق همین اصل، شورایی سه‌نفره متشکل از محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، موظف شدند ترتیبی دهند که حداکثر ظرف ۵۰ روز، رئیس‌جمهور جدید با برگزاری انتخاباتی زودهنگام مشخص شود. مطابق تصویب جلسهٔ سران قوا انتخابات بعدی روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و نامزد پیروز، دولت چهاردهم را تشکیل خواهد داد. ثبت‌نام داوطلبان از ۱۰ تا ۱۴ خرداد انجام شد و اسامی نامزدهای تأییدشده از سوی شورای نگهبان، ۲۰ خرداد اعلام شد.

براساس اعلام وزارت کشور،مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی و محمد باقر قالیباف شش نامزدی هستند که صلاحیت‌شان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ احراز شده و از ۲۰ خرداد تا ۷ تیر برای کارزار انتخاباتی خود فرصت دارند. قاضی‌زاده هاشمی ۶ تیر و زاکانی ۷ تیر از رقابت در انتخابات انصراف دادند.

۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور هستند.

ایرنا ساعت 16 : چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت ۸ صبح امروز جمعه - هشتم تیرماه - در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در سراسر ایران آغاز شد که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار است.

خبرگزاری مهر ساعت 17: تعداد کسانی که از صبح در انتخابات شرکت کردند، آمار خوبی است و امیدواریم که تا پایان وقت مردم با انگیزه و با نشاط در این انتخابات شرکت کنند.

ساعت 18 : محسن اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، گفت: با تشکر از حضور مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و درخواست تمدید زمان اخذ رأی گیری در شعب سراسر کشور، بنا به دستور وزیر کشور انتخابات تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور لحظاتی قبل با حضور در جمع خبرنگاران و قرائت اطلاعیه شماره 23 اعلام کرد: بنا به دستور وزیر کشور زمان اخذ رای تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

محسن اسلامی گفت: با تشکر از حضور مردم شریف ایران اسلامی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و با توجه به گزارش های دریافتی از شهرستان های سراسر کشور مبنی بر درخواست تمدید مدت زمان اخذ رای و نظر به موافقت وزیر محترم کشور، انتخابات به مدت دوساعت تمدید می شود.

 آغاز شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور

ساعت: 18:30 :حسن بختیار در ارتباط ویدئویی با ستاد انتخابات خارج از کشور با بیان این که انتخابات ریاست جمهوری در ۴ شهر  پکن ، گوانجو ، هنگ هنگ و شانگهای  برگزار شد ، اظهار کرد : تا ساعت ۹ شب به وقت محلی انتخابات برگزاری انتخابات در چین ادامه پیدا کرد و اکنون که ساعت ۹/۳۰ شب در چین است شمارش آرا آغاز شده است.

حضور محمدجواد آذری جهرمی در انتخابات

۲۰:۰۵ محمدجواد آذری جهرمی با حضور در مسجد جامع نارمک، رای خود را به صندوق انداخت.

تمدید دوباره زمان اخذ رای

۱۹:۴۵ مدت زمان اخذ رای در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تمدید شد و به گفته محسن اسلامی،‌ سخنگوی ستاد انتخابات کشور تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد داشت.

آغاز شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور

17:30 محسن بختیار در ارتباط ویدئویی با ستاد انتخابات خارج از کشور با بیان این که انتخابات ریاست جمهوری در ۴ شهر  پکن ، گوانجو ، هنگ هنگ و شانگهای  برگزار شد ، اظهار کرد : تا ساعت ۹ شب به وقت محلی انتخابات برگزاری انتخابات در چین ادامه پیدا کرد و اکنون که ساعت ۹/۳۰ شب در چین است شمارش آرا آغاز شده است.


انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت 24 تمدید شد

سخنگوی ستاد انتخابات اعلام کرد رأی‌گیری در سراسر کشور تا ساعت ۲۴ تمدید شده است.

ساعت 22 : محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور زمان اخذ رای در تمام شعب تا ساعت 24 تمدید می‌شود.

9:45 محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره آخرین آمار از شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت:‌ از مجموع 19 میلیون و 69 هزار و 713 رای اخذ شده،‌ مسعود پزشکیان 8 میلیون و 302 هزار و 577 رای،‌ سعید جلیلی 7 میلیون و 189 هزار و 756 رای،‌ محمدباقر قالیباف 2 میلیون و 676 هزار و 512 رای و مصطفی پورمحمدی 158 هزار و 314 رای را کسب کردند.

براین اساس مسعود پزشکیان تا این لحظه 43.51 درصد آرا را از آن خود کرده است و سعید جلیلی حائز 37.7 درصد آرای ماخوذه شده است.

photo_2024-06-29_09-57-09

هفتمین گزارش نتایج انتخابات

8:46 محسن اسلامی،‌ سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در هفتمین گزارش شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تعداد 14 میلیون و 70 هزار و 462 برگ رای صحیح و باطله شمارش شد،‌ مسعود پزشکیان 5 میلیون و 955 هزار و 781 رای،‌ سعید جلیلی 5 میلیون و 560 هزار و 321 رای،‌ محمدباقر قالیباف یک میلیون و 891 هزار و 385 رای و مصطفی پورمحمدی 111 هزار و 967 رای را کسب کردند.

هفت

انتخابات به دور دوم کشیده شد/ جلیلی حریف پزشکیان در مرحله دوم/ مشارکت 40 درصدی در انتخابات ریاست جمهوری